BeMedico goes purple all the way met Sunday!

Paars staat voor inspiratie. Innovatie. Creativiteit. Passie. En vooral voor BeMedico. Stap het bedrijf binnen en je komt terecht in een paars-turquoise wereld. Om de paarse BeMedico spirit helemaal verder te zetten in 2024 worden de medewerkers in een paarse hoodie gestoken…

Ontdek van de BeMedico CEO, Dominique Soetaert, waarom dit initiatief is opgezet en wat het belang is van cultuur en branding binnen het medical devices distributiebedrijf.

Ook Niels Vandecasteele, CEO Sunday, is van de partij en belicht het belang van kwaliteit, innovatie en persoonlijke benadering. Waarden die beide bedrijven met elkaar delen en hoog in het vaandel dragen.    

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional

Een spontane “verpaarsing” op en naast de werkvloer.

Dominique: 2 jaar geleden deden we voor onze rebranding beroep op een gespecialiseerd bureau dat een kleurenanalyse van de medische sector maakte. Dit bracht een kleurenpallet naar voor van overwegend blauw, groen en rood én een opportuniteit voor de weinig gebruikte kleur PAARS.
Extra leuk voor ons was dat net na onze rebranding PANTONE de kleur ‘Very Peri’, vergelijkbaar met het BeMedico paars, uitriep tot kleur van het jaar.

PANTONE 17-3938 Very Peri displays a spiritely, joyeus attitude and dynamic presence that encourages courageous creativity and imaginative expressions.

In het begin was het intern wat onwennig om over te schakelen naar de nieuwe kleur maar gaandeweg zag ik dat medewerkers heel spontaan zijn gaan “verpaarsen”. Op kantoor zie je allerlei accessoires: van bloemen, vazen, tassen, kaarsen tot zelfs de zeep in de toiletten. Meest opvallend was dat de mensen meer en meer gekleed gingen in het paars of een paarse accessoire toevoegden aan hun outfit. Dat is stilaan deel geworden van een echt BeMedico-gevoel. Ook klanten begonnen me erop aan te spreken en ik kreeg leuke opmerkingen rond onze herkenbaarheid.

Dit spontane paarse gevoel willen we ook in 2024 nog meer benadrukken en dit met onze eigen ontworpen BeMedico hoodies. Enerzijds om het team te bedanken om de BeMedico spirit van de voorbije jaren uit te dragen, maar anderzijds ook om onze brand in de verf te blijven zetten. Ik hoop alvast dat ze hem met de nodige trots zullen dragen.”

BeMedico moest niet lang zoeken naar een geschikte partner voor het produceren van de hoodies. Eerder lieten ze voor een campagne BeMedico kousen ontwerpen door het Belgische bedrijf Sunday. De kousen werden een geliefd item en de samenwerking tussen beide bedrijven verliep op rolletjes. Tijd om de samenwerking te verdiepen met een gesprek tussen beide CEO’s. 

Elke (stille) fan wordt een luide ambassadeur via partner Sunday.

Niels: “Sunday is een internationaal bedrijf met roots in Roeselare dat gespecialiseerd is in het stroomlijnen en opwaarderen van merchandise, kledij in het bijzonder, voor bedrijven. We ontwerpen en produceren op een duurzame manier in Europa en verzorgen een wereldwijde logistiek. Onze filosofie is dat elke stille fan een luide ambassadeur kan worden. Een cruciale voorwaarde hiervoor is de hoogstaande kwaliteit van de merchandise. Uit onze ervaring leren we dat medewerkers veel meer belang hechten aan een hoogstaande graad van afwerking dan aan een overload van kleine gadgets. Daarom doen we in geen enkele case een toegeving op kwaliteit maar daarnaast kunnen onze klanten freewheelen naar hartenlust met ontwerpen, kleuren, verpakking ed.”
Sunday gebouw

Dominique: “Deze aanpak sluit volledig aan bij de onze. We zijn verplicht om een kwalitatief aanbod aan te bieden maar zijn wel flexibel in onze samenwerking met artsen. We verdelen Acumed al sinds 2003. In de markt is dit echt gekend als een high end product en fabrikant. We trekken deze strenge kwaliteitsnorm door naar al onze fabrikanten. Waar we wel flexibel in zijn is de configuratie van de set: de chirurg kan kiezen welke platen en schroeven hij wil, omdat hij er bepaalde manier van werken hanteert. Daarin gaan we zo ver mogelijk om onze klant de juiste oplossing te brengen.”

Niels: “Enerzijds maakt de kwaliteit van de producten ons uniek. Zo produceren wij alles volledig zelf en doen, net zoals in de mode-industrie, beroep op een kledingontwerper die de patronen maakt.

Voor optimaal brandresultaat is het van belang dat de exacte kleuren worden gebruikt, daarom kopen we stoffen aan en zorgen zelf voor de kleuring. Anderzijds is merchandise vanaf een bepaalde schaal heel complex. Zo hebben we bijvoorbeeld een klant met 7000 medewerkers die wereldwijd 800 evenementen per jaar organiseren en hiervoor tijdig de nodige merchandise nodig hebben. Wij ontzorgen de klant met de logistiek van de merchandise en brengen op die manier orde in de chaos. Deze manier van werken spreekt aan en hierdoor kunnen we met trots grote bedrijven als Bugatti en Hubspot tot onze klanten rekenen. Maar ook voor kleinere bedrijven gaan we graag aan de slag. We merkten meteen een klik met BeMedico in hun aanpak en visie rond banding.”  

BeMedico CEO, Dominique Soetaert

De wetenschap achter ambassadeurschap

Dominique: “Een cultuur uitdragen begint bij de mensen zelf. Dat is ook logisch, want het zijn de mensen die een bedrijfscultuur bepalen. Als bedrijfsleider kun je het DNA van je bedrijf niet zomaar aanpassen. Bij BeMedico hebben we recent onze bedrijfscultuur geëxpliciteerd op basis van een bevraging aan onze medewerkers en onze klanten. Ik ben ervan overtuigd dat hoe meer je mensen zich thuis voelen in de bedrijfscultuur en zich ermee kunnen identificeren, hoe meer ze de waarden van het bedrijf uitdragen. Dan worden ze naast medewerkers ook enthousiaste ambassadeurs die spontaan paarse kleuren beginnen dragen. Doet me als CEO heel veel plezier dat we zo’n enthousiast team hebben die onze waarden én kleuren uitdragen.”

Niels: “Inderdaad, je mensen zijn je beste troef, je ambassadeurs. Met Sunday willen we met onze producten de connectie met bedrijven versterken. Als je mooie en goede kleding maakt, zullen mensen ook trots zijn om deze te dragen, zelfs op zondag. Vandaar de naam “Sunday” ook.

De paarse kledij van BeMedico zorgt ervoor dat mensen zich met elkaar verbonden voelen en de cultuur zal nog meer uitgedragen worden met de hoodies. Het is soms echt verbazingwekkend met hoeveel trots mensen branded kledij dragen en op die manier die branding extra verspreiden. De BeMedico hoodies hebben een echte cadeauwaarde en zo’n geschenk heeft effect op lange termijn. Wetenschappelijke studies wijzen uit dat hoe meer je iets draagt, hoe meer je er ook fan van wordt. Dat is dus een cyclus die zichzelf versterkt en de bedrijfscultuur ten goede komt. Dat is het potentieel dat wij graag ontgrendelen met Sunday.”

Dominique: “Fijn te horen hoe je de wetenschap bij jullie producten betrekt. Ook wij zorgen ervoor dat de behandelingen met onze producten, waar mogelijk, wetenschappelijk onderbouwd zijn. Onze producenten testen de producten in een wetenschappelijk kader en pas wanneer we écht overtuigd zijn van de resultaten brengen we de producten op de Benelux markt. Onze mensen krijgen op regelmatige basis producttrainingen en op die manier kennen ze de producten door en door en kunnen ze kennis delen. Wij geloven dan ook sterk dat het delen van inzichten en kennis uiteindelijk iedereen ten goede komt. In ons geval, onze artsen en patiënten, in jullie geval de eindklant die plezier ervaart bij het gebruik van jullie producten. Zo verschillend is dat einddoel in wezen niet.”   

The making of

Dominique: Als je wil dat mensen je merk uitdragen, letterlijk en figuurlijk, leek het mij vanzelfsprekend dat ze werden betrokken en inspraak kregen over het eindproduct. Het ontwerp van de hoodies is bedacht door een groepje van medewerkers, ons creatieve interne ontwerpersteam, bestaande uit Bram, Eliza, Ilse, Lobke en Luc, met daarnaast ondersteuning van Sunday en ons communicatiebureau Graviteit.” 

Niels: “BeMedico heeft de juiste keuze gemaakt bij het betrekken van het interne team. De mensen moeten het product voornamelijk graag dragen, reclame komt op de tweede plaats. Bij de BeMedico hoodie zijn er veel verwijzingen naar de branding, zonder dit er te dik op te leggen.”  

Niels Vandecasteele, CEO Sunday

Dominique: “Inderdaad, zo is onze naam zelfs niet zichtbaar maar staat onze grafische dolfijn uit het logo centraal met een speciale druktechniek die voor die extra touch zorgt. Het proces van ontwerpen tot productie was ook een interessante ervaring voor ons.”

Niels: “Doorheen ons volledige proces pasten we al heel wat innovaties toe. Zo maken wij bij aanvang een volledig 3D-ontwerp om fouten en verspilling te voorkomen én bovendien helpt het bij het verbeeldingsvermogen van de klant. 

Vervolgens produceren we het ontwerp waarbij we extreem snel en flexibel werken in vergelijking met anderen in de sector. De productie gebeurt in Polen met een focus op kwaliteitsmaterialen en -controle, sustainability en goede werkomstandigheden. Uiteindelijk wordt alles geprint, met de hand samengenaaid, gestreken, gevouwen, individueel verpakt in gerecycleerde verpakkingen en afgeleverd bij de klant.”

Dominique: “Die zin voor innovatie vind je ook bij ons terug. Wij zoeken wereldwijd de markt af naar vernieuwende producten en hanteren daarbij strikte kwaliteitsvereisten. Vervolgens verdelen wij deze producten in de Benelux. In tegenstelling tot de grote Amerikaanse concurrenten die een voordeel hebben op vlak van schaal, kunnen wij veel wendbaarder inspelen op de individuele noden binnen de markt.

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional

Het resultaat: het is niet omdat het een serieuze business is, dat het een saaie business moet zijn.

Dominique:Onze producten zijn niet altijd zichtbaar, maar wel steeds aanwezig. Wanneer er bijvoorbeeld fietsers vallen in de Ronde van Vlaanderen, gebruiken chirurgen soms plaatjes en implantaten die verdeeld zijn door BeMedico. Of met onze dermatologische lasertoestellen en urologische niersteenverbrijzelaars zorgen wij voor een wereld van verschil, op een schijnbaar onzichtbare manier. Ook ons koelingstoestel binnen oncologie gaat net preventief te werk: het zorgt ervoor dat kankerpatiënten hun haar kunnen behouden tijdens een chemotherapiebehandeling. Je ziet het niet per se, maar onze producten zijn heel dichtbij. Wij doen veel zaken die onderhuids zitten, letterlijk en figuurlijk. Met onze hoodies kunnen we BeMedico bovenhuids tonen. Ik vind ze zelf prachtig en ga ze met trots dragen. Ik hoop ook dat we al onze medewerkers hiermee een plezier doen.”

Niels: “De hoodies zijn inderdaad super, het was een heel leuk én geslaagd project. Ik hoop dat mensen ze met plezier dragen en met trots over hun werk vertellen. Het is niet omdat het een serieuze business is dat het ook een saaie business moet zijn.

Klaar voor nog meer purple power?

Deel deze post op: 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Contacteer ons

Heeft u een vraag? Neem contact met ons op.