Op bezoek bij chocolatier en patissier
Joost Arijs

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional
Dag Joost, voor we ingaan op de samenwerking met BeMedico, kan je jezelf en je bedrijf even voorstellen?

Joost: Zeker. Ik ben Joost Arijs en samen met mijn vrouw Elke ben ik deze zaak gestart in 2011. Ondertussen bestaan we dus toch al bijna 12 jaar en hebben we met onze 11 medewerkers al een stevig imago opgebouwd, denk ik.

Ja, jullie werden al benoemd door Gault Millau tot beste patisserie van België. Dat wil al wat zeggen, toch?

Joost: Ja, zeker en vast. In 2013 werden we door het magazine verkozen tot beste patisserie van België en dan in 2020 ook nog eens tot beste chocolatier van België, dus dat is echt wel een hele eer.

Waar is jullie succes vooral aan te danken, denk je?

Joost: Ik denk dat het vooral komt door ons oog voor kwaliteit. Al sinds we begonnen met onze patisserie & chocolaterie, hameren we op kwaliteit en klantvriendelijkheid, twee waarden die wij erg belangrijk vinden. Al onze producten moeten 100% binnen onze filosofie passen. Ons doel is altijd geweest dat mensen zelfs puur op basis van de verpakking zeggen: ‘Wow, dat is van Joost Arijs’, zonder dat ze het product al gezien hebben.

Ik denk dat het succes van onze chocolaterie & patisserie vooral te danken is aan ons oog voor kwaliteit

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional

Door ons constant als kwaliteitsvolle speler op de markt te positioneren en te zorgen dat alles dat buitengaat van A tot Z klopt, hebben wij best een stevig imago gecreëerd. Maar dat komt puur en alleen doordat wij zo toezien op een afwerking die tot in de puntjes in orde is. En die aanpak hanteren we ook in ons contact met de klant. Het volledige klantentraject moet kloppen, vanaf klanten contact opnemen, tot wanneer ze op de webshop terecht komen of in de winkel een product uitkiezen en ermee naar huis gaan. Ze moeten altijd vriendelijk, correct en kwalitatief behandeld worden, dat vinden wij extreem belangrijk.

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional

Wanneer mensen thuiskomen met een product van bij ons en hun bezoekers meteen zeggen ‘Wow, dat is van bij Joost Arijs’, dan is ons doel geslaagd

Hebben jullie dat ook zo ervaren, Carolien? Dat klantentraject dat voor 100% klopt?

Carolien: Absoluut. Vanaf we telefonisch bij Nancy (werknemer bij Joost Arijs nvdr.) terechtkwamen, werden we meteen enthousiast onthaald. En in de winkel ging deze manier van communiceren verder. Bij het kiezen van onze BeMedico-pralines dachten ze bij Joost Arijs meteen mee in het ‘We care and dare’ concept, onze slogan. Er was veel ruimte voor samenwerkingsideeën met een sterke focus op de kwaliteit die nooit mocht inboeten. Want die kwaliteit staat zowel bij Joost Arijs als bij BeMedico centraal.

Ja, want hoewel het aanbod en de doelgroep van BeMedico en Joost Arijs mijlenver uit elkaar liggen, zijn er toch linken te leggen tussen waar jullie voor staan?

Carolien: Zeker! Om verder in te gaan op dat oog voor kwaliteit waar Joost het zonet over had, ook bij BeMedico staat dit prominent op de eerste plaats. Aangezien we in de medische sector actief zijn, is de kwaliteit van onze producten cruciaal. Wij verdelen dan ook enkel producten die voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen. Zo is de wetenschappelijke onderbouw van onze producten een belangrijk aspect en verdelen we enkel producten met CE labels.

Ook het klantentraject is belangrijk bij jullie?

Dominique: Dat kan ik zeker en vast beamen. Net als Joost Arijs ondersteunen ook wij onze klanten binnen elke stap van het klantenproces op een zeer flexibele manier. Onze aanpak verschilt volledig van die van grote multinationals. Wij vinden het belangrijk om eerst de noden van de klant te ontdekken en daarna pas te adviseren. Wij schotelen niet zomaar ons productengamma voor, maar nemen de tijd om na te gaan waar de echte win-win zit, zowel voor de klant als voor onze verdere samenwerking. Die klantenrelatie is – net zoals bij Joost Arijs – zeer belangrijk voor ons.

Wij vinden het belangrijk om eerst de noden van de klant te ontdekken en daarna pas te adviseren

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional
De slogan van BeMedico is ‘We care and dare’ en ook jullie eindejaarscampagne draait rond jullie kernwaarden. Hoe past de samenwerking met Joost Arijs in dit ‘caring’ en ‘daring’ verhaal?

Carolien: Ik denk dat Joost Arijs ook heel wat van onze kernwaarden in zijn bedrijf toepast. Zoals we reeds aanhaalden is kwaliteit en klantenzorg bij onze beide bedrijven belangrijk, maar ook de ‘caring’ en ‘daring’ waarden vonden wij in hun bedrijf terug.

Joost: Ik denk dat wij inderdaad veel waarden delen met jullie. Om terug te koppelen naar dat ‘caring’ aspect, dat zit bij ons vooral in de menselijke communicatie en opvolging van onze klanten doorheen hun volledige klantentraject. Bij ons is het belangrijk dat zowel de klanten als de mensen die hier werken met een smile binnenkomen en met een nog grotere smile buitengaan. Positiviteit is heel belangrijk voor ons en ik denk dat dat bij BeMedico ook zo is.

Dominique: Klopt, aan positiviteit hecht ik als CEO zeer veel belang: niemand komt graag werken in een verzuurde sfeer. Ik probeer dat ook zelf toe te passen, want een CEO moet blinken als hij ’s morgens binnenkomt, zei een oude chef mij ooit. We dragen dit zowel intern als extern uit door projecten op een professionele en optimistische manier aan te pakken. Op de werkvloer is er zeker ruimte om eens te lachen of een luisterend oor te bieden.

Een CEO moet blinken als hij ’s ochtends binnenkomt

En hoe zie je Joost Arijs als een Daring bedrijf? Zit dat in het experimenteren met diverse smaken?

Joost: Niet volledig. Op restaurant kies je de menu en is het dessert wat de chef maakt. Als de chef dan iets gedurfder maakt, wil je dat toch proberen. Maar hier bij ons komen mensen naar de winkel en kiezen ze op basis van ingrediënten die hen aanspreken. Presenteer je dan iets gedurfder zoals een praline met witloof, curry en mango-chutney, dan kiezen mensen dat niet. Je kan dat dan nog als verkoper zo goed gaan presenteren, voor een taart voor zes personen spelen de mensen liever op safe. Dat wil echter niet zeggen dat we niet experimenteren met nieuwe smaakcombinaties en niet blijven innoveren in nieuwe technieken en producten, we zorgen er gewoon voor dat deze steeds passen binnen onze bestaande filosofie. Net zoals dat bij BeMedico het geval is, denk ik.

Wij experimenteren eerder met smaakcombinaties dan met smaken

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional

Dominique: Klopt helemaal, innoveren en op zoek gaan naar nieuwigheden die onze klanten en hun patiënten ten goede komen maakt 100% deel uit van ons DNA.
Ik denk daarnaast dat het ‘daring’ aspect bij jullie zaak sowieso ook zit in de start ervan, je bent immers als 26-jarige begonnen als ondernemer aan toch wel een serieuze financiële sprong in het diepe, dus ik denk dat dat toch wel erg gedurfd is?

Joost: Ja klopt, het was inderdaad geen makkelijke weg en zeker omdat we de lat van bij het begin heel hoog wouden leggen, moesten we ons echt 200% smijten zonder enige garantie op succes.

Kan jouw ervaring bij het Hof Van Cleve mee gezorgd hebben voor die perfectionistische gedachte?

Joost: Die ervaring heeft er zeker en vast aan bijgedragen. Ik volgde ook een opleiding in Brugge, bij de Groene Poorte en heb nadien bij twee verschillende klassezaken in Brugge gewerkt alvorens ik bij het Hof Van Cleve terechtkwam. De kennis die ik in mijn opleiding en binnen mijn verschillende werkervaringen heb opgedaan, probeer ik op mijn beurt door te geven aan mijn medewerkers.

Dat is ook iets wat jullie doen bij BeMedico, kennis doorgeven?

Carolien: Dat is correct, om onze klanten professioneel advies te geven, zetten we volop in op interne opleidingen. Daarnaast delen we onze kennis met medische professionals via o.a. workshops en demo’s. Met steeds als hoofddoel het verbeteren van het fysieke en mentale comfort van patiënten.

Hoe kwamen jullie bij BeMedico op het idee om samen te werken met Joost Arijs?

Carolien: We wouden graag de eerste verjaardag van BeMedico en de eindejaarsperiode op een creatieve manier vieren. Aangezien bijna iedereen Belgische chocolade van topkwaliteit kan smaken, kozen we voor onze eigen pralines: een wat zachtere praline die voor onze ‘care’ staat en een gedurfdere praline die bij de ‘dare’  aansluit. Zo kunnen we onze waarden eens op een andere manier in de kijker zetten en extra benadrukken bij klanten en medewerkers.

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional

We wouden de eerste verjaardag van BeMedico op een creatieve manier vieren, met een zachte ‘care’ en een gedurfde ‘dare’ praline

Dominique: Het is ook een zeer mooie manier om “dankuwel” te zeggen aan het team van BeMedico, die in jaar 1 van BeMedico met zeer veel enthousiasme ons nieuwe merk uitgedragen hebben. En aan onze klanten natuurlijk, voor wie we het finaal allemaal doen.

Joost, BeMedico kwam met dit idee op de proppen. Hoe heb je deze vraag aangepakt?

Joost: Ik vond het een erg leuke vraag. Wij krijgen af en toe nog wel zo’n vragen, maar niet vaak zo gedetailleerd als de vraag van BeMedico waar echt alles gelinkt was. Je merkte dat het volledige verhaal moest kloppen en samenhangen, van smaak tot uitzicht, verpakking, tekst en afwerking. Dat was erg tof omdat we dan konden uitleggen wat de mogelijkheden waren in smaak en uitzicht en samen konden beslissen wat de uiteindelijke pralines zeker moesten uitstralen.

Carolien, was er direct een keuze gemaakt of hoe verliep het proefproces?

Carolien: Na de toelichting van ons bijna éénjarig bestaan heeft Joost een voorstel van de smaken gedaan. Het marketingteam mocht in de winkel enkele pralines en smaken proeven die Elke allemaal toelichtte. Het was een fijne chocoladegustatie om dan uiteindelijk te besluiten dat het voorstel van Joost volledig was goedgekeurd.

Kan je iets meer vertellen over de gekozen smaken van de ‘care’ en ‘dare’ pralines, Joost?

Joost: Zeker en vast. De ‘care’ praline is de turquoise praline. Daarbij kozen we voor de smaken cassis en lavendel, waarbij lavendel een florale smaak heeft en cassis dan weer zorgt voor de fruitige toets. Die floraal-fruitige combinatie maakt het een erg leuk en zorgzaam pralientje.

Voor de ‘dare’  praline gingen we iets gedurfder, zonder aan toegankelijkheid te verliezen. In deze paarse praline proef je voornamelijk de smaak van yuzu, een citrusvrucht uit Japan. Door de ganache op een bepaalde manier te karameliseren en daar dan yuzu en melkchocolade aan toe te voegen, creëer je een iets complexere, zure smaak.

De ‘dare’ praline heeft een complexere, zure smaak wat hem gedurfd, maar toch toegankelijk maakt

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional
Carolien, jij was bij de proevers van dienst dus de pralines zijn sowieso helemaal jouw smaak. Dominique, wat maakt voor jou dat deze pralines staan voor BeMedico?

Dominique: Ik kende de pralines van Joost al doordat een collega bij mijn vorige werkgever ze regelmatig meebracht naar kantoor. De kwaliteit ervan en vervolgens de smaak, de uitstraling en de passie waarmee Joost ze maakt, leidden er allemaal toe dat ik erg veel linken zag met BeMedico.

Het is echt wel een verhaal dat klopt, jullie trekken de BeMedico-waarden in alles door en zoeken steeds naar partners die deze waarden delen?

Carolien: Dat klopt absoluut. De waarden waarmee wij een jaar geleden BeMedico lanceerden passen wij nog steeds toe in onze samenwerkingen met klanten en werknemers. En het verhaal met Joost Arijs klopt gewoon, hij deelt onze waarden 100% en er is dan ook niets mooiers dan samen met hem deze waarden opnieuw uit te dragen naar onze klanten en ons team toe en dat dan nog eens in de vorm van een origineel – én lekker geschenk!

De waarden waarmee wij een jaar geleden BeMedico lanceerden passen wij nog steeds toe in onze samenwerkingen met klanten en werknemers

Nog één laatste vraag dan, om af te sluiten: wat staat er nog voor BeMedico gepland voor de toekomst?

Dominique: Alvast niet zo’n grote wijzigingen als in het jaar 2022, waarin we vier bedrijven samenbrachten onder één noemer. Om Churchill te parafraseren: we zijn aan het einde van het begin van de vernieuwingen. We hebben nog veel werk op de plank om BeMedico nog beter bekend te maken in de markt als merknaam. Het moet – naast het enthousiasme van onze mensen en de kwaliteit van onze producten – een drijfveer worden voor verdere groei.

Carolien: Onze marketingplannen voor 2023 zijn intussen klaar en zien er veelbelovend uit. 1 ding is zeker, jullie gaan nog van ons horen!

En bij jou, Joost, zijn er nog zotte plannen in aankomst?

Joost: Eigenlijk wel. Hiernaast gaan we onze zaak uitbreiden met een bakkerij. We doen nu al alles van patisserie en chocolade, maar hiernaast zullen we in 2023 ook koffiekoeken, brood en andere bakkerijproducten verkopen. Ook daar leggen we de lat opnieuw erg hoog, met een stijlvol interieur, een open atelier en een nieuwe subbranding.

Leuke plannen dus om naar uit te kijken voor zowel BeMedico als voor Joost Arijs, dat belooft voor 2023! Heb je nog een laatste afsluitende boodschap voor de lezers van het artikel, Carolien?

Carolien: Wij hopen dat er nog meer mooie samenwerkingen zoals deze met Joost Arijs zullen plaatsvinden in de toekomst en we wensen iedereen een heel fijn eindejaar en een gelukkig en bovenal gezond 2023!

Deel deze post op: 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Contacteer ons

Heeft u een vraag? Neem contact met ons op.  

Wie net zoals het BeMedico-team de BeMedico-pralines eens wil proeven kan hiervoor contact opnemen met hen!