1 jaar BeMedico

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional
Dominique, een jaar geleden gebeurden er heel wat veranderingen binnen het bedrijf. Kan je kort aangeven welke evolutie jullie doormaakten?

Dominique: We hebben eerst onze strategie gefinetuned en resoluut gekozen om de medische professional centraal te houden in onze marktbenadering. Net zoals de filosofie was meer dan 35 jaar geleden, bieden en zoeken we nog steeds continu medische oplossingen om samen patiënten echt vooruit te helpen. Daarnaast kwamen er heel wat mensen bij in het team om onze groei te ondersteunen en onze interne werking draait op een nieuwe motor dankzij SAP ByDesign, een zeer performante softwareoplossing. Maar de meest visibele wijziging is natuurlijk onze rebranding tot BeMedico. Met die rebranding kozen we ervoor om op een uniforme manier naar de markt gaan.

Onze interne werking draait sinds begin 2022 op SAP ByDesign. Deze omschakeling was zeer impactvol en kostte heel wat energie. Dankzij de inspanningen van ons logistieke team en boekhouding kregen we het voor elkaar.

Hoe kwam deze overgang naar BeMedico bij klanten en bij het personeel binnen? Hoe hebben zij het voorbije jaar ervaren?

Dominique: De naam BeMedico was intern al een tijdje bekend, maar we hebben de lancering uitgesteld door corona. Ik merkte binnen de firma heel wat positieve spanning en ongeduld om eindelijk met BeMedico naar buiten te komen. Meteen na de lancering zijn onze mensen dan ook met veel enthousiasme de nieuwe naam gaan communiceren naar onze klanten. Het was als CEO leuk om die positieve vibes te ervaren!

Carolien, ook voor jou als Marketing Manager was deze evolutie een grote stap. Welke boodschap diende de nieuwe BeMedico-branding uit te stralen?

Carolien: Vier bedrijven met elk hun eigen naam, branding én doelgroepen samenbrengen onder één noemer… het was geen simpele opdracht. Onze missie was wel al heel duidelijk: we willen actief samenwerken met medische professionals en samen zoeken naar innovatieve oplossingen om het fysieke en mentale comfort van de patiënten te verbeteren. Dat was ook de insteek waarmee voormalig CEO Bob Geerts het bedrijf meer dan 35 jaar geleden oprichtte.

Samen met een agency maakten we interne en externe analyses en zo is de naam ‘BeMedico’ geboren. We stelden ook een kleurenanalyse van de bestaande medische spelers op en zo kwamen wij bij paars in combinatie met een herkenbaar medische turquoise kleur uit om ons te onderscheiden. Daarnaast wouden we een baseline die ons bedrijf écht typeert, ‘We care and dare’ was dan ook de perfecte aanvulling bij het logo.

Dankzij een kleurenanalyse van bestaande medische spelers kwamen we bij paars en turquoise uit om ons te onderscheiden

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional
En hoe hebben jullie dit gewenste nieuwe imago naar buiten gebracht?

Carolien: Onze on- en offline campagne bestond uit een “krascampagne” vergelijkbaar met een kraslot waarbij onze klanten onze nieuwe naam konden ontdekken. Het krasconcept werd doorgetrokken in social media posts, op een BeMedico kaars, een BeMedico gin, stickers en op een kaart voor onze klanten. Zo zagen we de nieuwe naam en branding voor het eerst echt tot leven komen. We hebben hier veel leuke reacties op gekregen, zowel op de campagne als op de nieuwe naam.

Sinds de lancering van BeMedico zijn er 2 waarden die zowel in de werking als in de marketing, en zowel intern als extern, van groot belang zijn. ‘To be caring’ en ‘to be daring’. 2 mooie beloftes, maar hoe passen jullie deze toe? Hoe voelen jullie klanten bijvoorbeeld dat jullie zorg dragen, hoe vertaalt die ‘care’-waarde zich naar hen toe?

Dominique: ‘We care and dare’ is niet zomaar een mooie baseline, het staat voor onze interne cultuur, hoe wij deze nu toepassen, en nog verder gaan uitdiepen in de toekomst.
We hebben drie waarden onder ‘care’, met name ‘authentic and supportive’, ‘loyal’ en ‘positive’. Die eerste – ‘authentic and supportive’ – reflecteert hoe we onze klanten willen benaderen: we willen een full-service partner zijn en een sterke klantgerichtheid tonen. Dat kan alleen als je een authentieke en open relatie met je klanten hebt.

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional

Je kan alleen maar een sterke klantgerichtheid tonen als je een open en authentieke relatie met je klanten hebt

Dat we ‘loyal’ zijn vertaalt zich dan weer in de manier waarop we samenwerken met medische professionals. Onze aanpak resulteert bijna altijd in een lange-termijnsamenwerking: dat is voor ons zowel een gevolg als een doel. Maar ook intern blijven onze eigen mensen doorgaans lang bij ons werken. En daarnaast trekken we deze lange-termijnsamenwerkingen door naar onze leveranciers. De lasers van DEKA, onze eerste leverancier in 1987, verdelen we nog steeds en ook met bekende fabrikanten als Acumed en BREG werken we al 20 tot 30 jaar exclusief samen!

Lange-termijnsamenwerkingen zijn voor ons zowel een gevolg als een doel

Dominique: ‘Positive’ zijn we daarbij altijd en dat is ook een waarde waar ik als CEO erg veel belang aan hecht. Ik vind dan ook dat het mijn taak is om het goede voorbeeld te geven en begin altijd optimistisch aan de dag.

En intern dragen jullie ook deze waarden uit?

Dominique: Zeer zeker. Onze waarden zijn ook niet helemaal nieuw, maar eerder een explicitering van het DNA van onze firma. Deze werden door de medewerkers van BeMedico aangegeven via een interne bevraging. We gaan de komende maanden en jaren intern veel meer over onze waarden communiceren. Op vlak van aanwerving zullen we kandidaten screenen op een fit met onze waarden: we deden dat al op buikgevoel, maar we gaan dat op een meer systematische manier doen.

Bij aanwervingen zullen we kandidaten screenen op een fit met onze waarden

Het naar buitenkomen met ‘caring’ in een medisch bedrijf is een logische stap. Maar wat maakt dat BeMedico zich een ‘daring’ bedrijf kan noemen?

Carolien: Ook de ‘daring’-component zit al vanaf de opstart in het DNA van de firma. We zijn in 35 jaar tijd uitgegroeid tot het BeMedico dat het vandaag is, mede omwille van innovatie, ondernemerschap en het kiezen voor kwaliteit. ‘Educated and qualitative’ gaat over het niet toegeven op de kwaliteit van onze producten, wat in de medische sector cruciaal is. Onze medewerkers zijn specialisten in hun domein en worden continu bijgeschoold door onze internationale fabrikanten en opleidingscentra. Hierdoor worden ze productspecialisten die hun producten tot in de kleinste details kennen en hun kennis op hun beurt doorgeven aan medische specialisten. Zij kunnen deze producten vervolgens op een vlotte manier gebruiken en hun patiënten de beste zorg aanbieden.

In de medische sector is het cruciaal om niet in te boeten op de kwaliteit van producten

Dominique: De waarde ‘involved’ slaat op de grote betrokkenheid van onze medewerkers om dag in dag uit het verschil te maken bij onze klanten. Vorige week was er voor een dringende operatie een implantatenset nodig in een ziekenhuis, maar al onze sets waren in gebruik. We hebben toen alle ziekenhuizen gecontacteerd om hun exacte planning te kennen. Op die manier heeft één van onze mensen – aansluitend op een operatie – de set van het ene ziekenhuis naar een andere ziekenhuis gebracht en hebben we die dokter en dus patiënt kunnen helpen. Zo’n zaken – waarbij we zoeken naar oplossingen om onze klanten kost wat kost te helpen – doen mij als CEO veel plezier.

Carolien: De derde waarde onder ‘dare’ is ‘innovative’. Dat zat reeds van bij het prille begin in ons DNA: we zijn uitgegroeid van kleine, innovatieve, nieuwe speler op de markt, onder leiding van CEO Bob Geerts, tot een dynamische kmo door het regelmatig aanboren van nieuwe markten en het lanceren van nieuwe producten. Het spreekt voor zich dat we de trends en nieuwigheden in onze domeinen nauwlettend in de gaten houden en ook regelmatig naar het buitenland kijken hiervoor. Innovatie zit ook niet altijd in grootste dingen, maar soms kunnen ‘kleinigheden’ in interne processen heel wat verbetering betekenen voor onze klanten en daar doen we het voor.

Innovatie zit niet altijd in grote dingen, ook specifieke kleinigheden kunnen al heel wat verbetering betekenen voor onze klanten

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional
Jullie kernwaarden vormen misschien ook drijfveren om voor bepaalde leveranciers en partners te kiezen?

Dominique: Ja, leveranciers bijvoorbeeld moeten op vlak van producten kwaliteit brengen, maar ook op vlak van logistiek door volledige en tijdige leveringen. Een stockbreuk kan al eens voorkomen, maar dan moeten ze met ons meedenken over oplossingen. Customer intimacy kun je alleen waarmaken wanneer je een close samenwerking hebt met je leveranciers.

Trekken jullie die zoektocht naar ‘caring’ en ‘daring’ partners ook door in de keuze qua marketingsamenwerkingen, Carolien?

Carolien: We werken steeds samen met partners die kwaliteit hoog in het vaandel dragen. Zo zal budget nooit het belangrijkste criterium zijn in het bepalen van een lange-termijnrelatie. Naast kwaliteit is, net zoals bij onze klanten en medewerkers, openheid een belangrijk aspect. Een mooi voorbeeld hiervan is ons communicatiebureau Graviteit: ze weten perfect hoe we naar buiten willen komen omdat we net op basis van onze waarden met elkaar samenwerken.

Met ons communicatiebureau werken we samen op basis van onze waarden

BeMedico - Verdeler van innovatieve producten voor de medische professional

En op deze manier komen we ook bij Joost Arijs terecht als partner voor onze eindejaarscampagne. Het idee van onze eigen BeMedico-pralines was al eens tijdens een interne brainstorm gevallen. Wanneer we via een drukkerij voorbeelden kregen van drukmogelijkheden zat daar een heel erg mooi ontwerp van Joost Arijs tussen. We bezochten hun website en merkten meteen dat de waarden sterke gelijkenissen vertoonden met de onze. We contacteerden hen en kregen meteen een warme en klantvriendelijke medewerker aan de lijn waarmee we onze samenwerking vlot konden bespreken. Daarna kwamen ook snel Joost en zijn vrouw Elke in de communicatieloop en zo is de bal aan het rollen gegaan. We zijn intussen superfier op onze BeMedico pralines van Joost Arijs.

Een plaatje dat klopt dus. De waarden van BeMedico worden niet enkel vermeld, maar belichaamd in alles wat BeMedico doet, van werkwijze en klantencontact tot lange-termijnsamenwerkingen met partners die diezelfde waarden delen. 2022 leek alvast geslaagd voor BeMedico. Op naar een even mooi 2023!

Deel deze post op: 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Contacteer ons

Heeft u een vraag? Neem contact met ons op.  

Wie net zoals het BeMedico-team de BeMedico-pralines eens wil proeven kan hiervoor contact opnemen met hen!